SAMMANFATTNING AV VILLKOREN
Onlinebutiken på FIZIGO drivs av Sparo s.r.o., med registrerat kontor på Ľubochnianska 4, 83104 Bratislava, ID-nr 46835181, Slovakien.
Du kan kontakta oss via vår e-post eller per telefon.
Så snart du skickar din beställning via webbutiken har avtalet ingåtts. Vi kommer att bekräfta godkännandet av din beställning och ingåendet av avtalet via e-post.
Vänligen gör betalningen inom 3 dagar efter att avtalet har ingåtts.
Som konsument kan du när som helst, upp till 14 dagar efter mottagandet av varorna, från det ingångna avtalet häva det ingångna avtalet. Se de fullständiga villkoren för att se vilka avtal som inte kan hävas. Vi kan frånträda det ingångna avtalet när som helst fram till den tidpunkt då du tar över varorna från oss. Vid återkallelse ska du på egen bekostnad återlämna varorna till oss, inklusive eventuella gåvor och bonusar som vi har gett dig, inom 14 dagar efter återkallelsen. Vi kommer att återbetala dina pengar inom 14 dagar efter det att vi mottagit de returnerade varorna. Du kommer att få en leveransadress för varorna efteråt.
Om du beställer konkreta varor från vår webbshop resulterar detta i ett köpeavtal.
Vi levererar endast dessa varor till följande länder: Vi levererar endast till Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike. Du blir ägare till varorna när du tar emot dem, men inte förrän du har betalat hela priset. Om skadade varor levereras till dig som konsument eller icke-affärsmässig enhet ska du omedelbart meddela oss detta. Om du upptäcker skadan när du hämtar varorna ska du också informera transportören om skadan. Om skadade varor levereras till dig som företagare bör du ta itu med transportören.
Om du inte är företagare har du rätt att reklamera fel på varorna inom 24 månader från mottagandet av varorna, eller inom en längre tid om det anges på annat ställe. Som företagare kan du inom sex månader, eller om det rör sig om ett latent fel inom två år, efter mottagandet av varorna reklamera för fel som fanns i varorna när risken för skada övergick till dig. Exakt hur du gör anspråk på varorna och vad du kan kräva i händelse av ett anspråk kan du läsa i villkoren.
ALLMÄNNA BESTÄMMELSER
1.1 Tillämpningsområde för villkoren. Dessa villkor reglerar ingående av avtal mellan oss som näringsidkare och dig som kund via webbutiken samt våra och dina rättigheter och skyldigheter enligt avtalen. Villkoren innehåller även obligatorisk information. Information om behandlingen av personuppgifter finns i ett separat dokument på vår webbplats. Villkoren träder i kraft den 23.2.2023.
1.2 Begrepp som används. I våra villkor använder vi följande förkortningar:
1.2.1. Vi, vilket innebär näringsidkaren Jaroslav Dujsík, med registrerat kontor på Lidická 700/19, 60200 Brno, ID-nummer 74530062.
1.2.2:
1.2.2.1. Konsumenten, vilket är en person som inte agerar inom ramen för sin affärsverksamhet eller inom ramen för sitt självständiga utövande av sitt yrke,
1.2.2.2.2. en person som inte är näringsidkare, dvs. en juridisk person som inte handlar i sin verksamhet eller i sitt självständiga utövande av sitt yrke,
1.2.2.3. En företagare, dvs. en person eller juridisk person som agerar i sin verksamhet eller i sitt självständiga yrkesutövande.
1.2.3. Onlineshop, dvs. vårt webbgränssnitt som finns på www.FiziGO.eu, där du kan se vårt utbud och beställa varor ur vårt sortiment.
1.2.4. E-post, dvs. elektronisk post, genom vilken vi kan kontaktas på den e-postadress som finns på webbadressen till vår nätbutik.
1.2.5. Telefon, vilket är det telefonnummer som kan användas för att kontakta oss på det telefonnummer som finns på webbadressen till vår webbutik.
1.2.6. Avtal, vilket innebär köpeavtal.
1.3 Villkorens förhållande till avtalet. Villkoren är en integrerad del av alla avtal. Avvikande bestämmelser i kontraktet har företräde framför ordalydelsen i villkoren.
1.4 Avtalets och villkorens förhållande till lagstiftningen. De rättigheter och skyldigheter som inte regleras av villkoren eller avtalet regleras av Tjeckiens lagstiftning, särskilt lag nr 89/2012, civillagen, och lag nr 634/1992, om konsumentskydd, i enlighet med Europeiska unionens lagstiftning, särskilt direktiv 2011/83/EU, om konsumenträttigheter och direktiv 2000/31/EG, om elektronisk handel. I händelse av en konflikt mellan villkoren eller avtalet och en rättslig bestämmelse ska den rättsliga bestämmelsen ha företräde, såvida det inte rör sig om en fråga som kan frångås genom avtal.
1.5 Upphävande av bestämmelser i villkoren och avtalsarrangemangen. Om någon bestämmelse i villkoren eller avtalsarrangemangen blir ogiltig, ineffektiv eller åsidosätts ska giltigheten och effektiviteten av övriga bestämmelser i villkoren och avtalsarrangemangen inte påverkas.
1.6 Förbindelser med ett internationellt inslag. Rättsliga relationer mellan oss och dig ska regleras av tjeckisk lag i händelse av ett internationellt inslag och de tjeckiska domstolarna ska ha behörighet att avgöra eventuella tvister. FN:s konvention om avtal om internationella köp av varor (Wienkonventionen) ska inte tillämpas.
1.7 Metoder för att lösa klagomål. Eventuella klagomål och tvister mellan dig och oss kan lösas på följande sätt
1.7.1. Utanför domstol i de förfaranden som leds av den tjeckiska handelsinspektionen (www.coi.cz),
1.7.2. via e-post till vår e-postadress.
1.8 Tillsynsmyndigheter. Vår verksamhet är föremål för kontroll och övervakning av de statliga myndigheterna i Tjeckien, till vilka det är möjligt att rikta dina klagomål i enlighet med de rättsliga bestämmelser som reglerar deras omfattning och befogenheter. De statliga tillsynsmyndigheterna är i synnerhet följande:
1.8.1. Den tjeckiska handelsinspektionen,
1.8.2. myndigheter för utfärdande av handelstillstånd,
1.8.3. byrån för skydd av personuppgifter,
BESTÄLLNING AV VAROR OCH INGÅENDE AV AVTAL.
2.1 Beställning av varor. Varorna i vår webbutik kan beställas genom att acceptera erbjudandet om att ingå ett avtal, som är visning av varorna i webbutiken, via:
2.1.1. nätbutiken.
Att acceptera vårt erbjudande med en ändring eller avvikelse är inte möjligt och betraktas som ett motbud från din sida.
2.2. Beställning av varor via internet. Du beställer varor via nätbutiken genom att välja de erbjudna varorna i önskad mängd, kvalitet och utformning, lägga varorna i den virtuella korgen, logga in på ditt användarkonto eller skapa ett nytt användarkonto, fylla i de nödvändiga uppgifterna, välja leverans- och betalningssätt och skicka din beställning med hjälp av knappen "Betala nu", vilket kommer att ingå avtalet. Du kommer att få möjlighet att kontrollera och vid behov ändra de uppgifter som du har angett innan du skickar din beställning.
2.3 Beställningsbekräftelse. Vi kommer att bekräfta det framgångsrika godkännandet av din beställning och ingåendet av avtalet genom att skicka ett e-postmeddelande till din e-postadress, som kommer att innehålla följande:
2.3.1. Bekräftelse av ingåendet av avtalet och dess innehåll.
I händelse av en ofullständig eller felaktig beställning kommer vi att be dig att komplettera beställningen eller meddela dig att det är omöjligt att ingå avtalet.
2.4 Avtalets språk och bevarande. Avtal ska ingås på engelska. Vi lagrar de ingångna avtalen och ger dig tillgång till ditt avtal på begäran.
SLUTNA AVTAL OCH DERAS INNEHÅLL
3.1 Ändring och uppsägning av avtalet. Ingående avtal får inte ändras eller upphävas ensidigt, utan detta får endast ske genom ömsesidig överenskommelse eller om det krävs enligt lag eller villkoren.
3.2 Innehållet i köpeavtalet. På grundval av det ingångna köpeavtalet är vi skyldiga att leverera de beställda materiella varorna och tillhandahålla eventuella överenskomna tjänster till dig på det överenskomna sättet, och du är skyldig att ta emot varorna och betala oss det totala priset, som består av priset på de beställda varorna, betalningspriset, priset för leverans av varorna och priset för eventuella beställda tilläggstjänster.
3.3 Skydd av immateriella rättigheter. Om vi levererar varor till dig enligt ett avtal som skyddas av immateriella rättigheter (särskilt upphovsrätt, varumärken, industriella mönster, patent och bruksmodeller), är en licens för att utöva de immateriella rättigheterna inte en del av avtalet. Du får inte använda de upphovsrättsligt skyddade varorna som privatperson annat än för ditt eget personliga bruk och som juridisk person annat än för ditt eget interna bruk, i synnerhet har du inte rätt att reproducera, sälja vidare, hyra ut eller på annat sätt göra varorna tillgängliga för tredje part.
3.4 Rabatter och kampanjer. När det gäller rabatter eller andra marknadsföringskampanjer kan de enskilda rabatterna och andra tillhandahållna förmåner inte kombineras om inte annat anges.
3.5 Gåvor och bonusar. Om gåvor eller andra bonusar har tillhandahållits dig enligt avtalet är detta på grundval av ett gåvoavtal och vi är inte ansvariga för eventuella brister i dessa. Förekomsten av gåvoavtalet är beroende av att huvudavtalet existerar och gåvoavtalet ingås med det prejudicerande villkoret att gåvoavtalet upphävs om huvudavtalet sägs upp.
3.6 Rabattkuponger och presentkort. Rabattkuponger och presentkort kan lösas in enligt de villkor som överenskommits eller anges på kupongen eller presentkortet. Om inget annat avtalats kan de endast lösas in hos oss och giltighetstiden är begränsad till ett år från utfärdandedatumet för rabattkuponger och ett år från utfärdandedatumet för presentkort.
BETALNINGSVILLKOR
4.1 Betalningsmetoder. Det totala priset kan vara
4.1.1. i förskott genom kontantlös Shopify Pay.
4.1.2. i förväg med kontantlöst kreditkort,
4.1.3. i förväg genom det kontantlösa betalningssystemet PayPal.
4.2 Tidpunkt för betalning. Du är skyldig att betala det totala priset före leverans av varorna, enligt den överenskomna betalningsmetoden. Om det totala priset ska betalas före leverans av varorna är du skyldig att betala det inom 3 dagar efter det att avtalet har ingåtts. Om det totala priset ska betalas via en betaltjänstleverantör betalas det totala priset genom att penningbeloppet krediteras vårt konto hos betaltjänstleverantören.
4.3 Elektronisk överföring av skattedokument. Du godkänner att vi utfärdar och skickar en faktura (skattedokument) i elektronisk form till den e-postadress som du angav när du gjorde din beställning.
LEVERANSVILLKOR
5.1 Leverans av varor. Vi kan komma att leverera Varorna enligt Kontraktet till dig genom våra partners. Leveransen av varor enligt avtalet är en engångsleverans och är inte en upprepad leverans av varor i den mening som avses i avsnitt 1829(1)(c) i civillagen. Vi kan dock få varorna levererade till dig direkt av vår partner och därför kan dessa, vid beställningar av flera typer av varor, levereras i flera delar och vi kanske inte anges som avsändare av respektive paket. De leveransvillkor som anges nedan ska gälla för alla eventuella delleveranser.
5.2 Leveransmetoder. De leveransmetoder som du kan använda finns på den relevanta sidan i vår webbutik. Här
5.3 Leveransbegränsningar. Vi levererar endast varor till följande länder:
5.3.1. Belgien, Bulgarien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern och Österrike.
5.4 Förvärv av äganderätt. Du blir ägare till de varor som vi levererar till dig vid mottagandet av varorna, men inte förrän du har betalat det totala priset i sin helhet.
5.5 Tidpunkt för leverans. Den överenskomna tiden för leverans av varorna löper från det att avtalet har ingåtts. Om det totala priset ska betalas innan varorna levereras, löper leveranstiden först från betalningen av det totala priset. Varorna ska levereras till sin bestämmelseort inom denna tid. Om du inte är konsument och varorna ska levereras till sin destination av en transportör, ska varorna överlämnas till transportören vid denna tidpunkt.
5.6 Godkännande av varor. Du måste ta emot varorna vid den överenskomna tidpunkten och platsen beroende på leveranssättet. Om varorna ska levereras av en transportör måste du ta emot varorna när de når sin destination. Om du inte tar emot varorna har vi rätt att häva avtalet, rätt till betalning av kostnaderna för leverans av varorna om de inte har betalats före leverans av varorna och rätt till betalning av lagringsavgifter för den tid som varorna lagras, vilket upphör när du tar emot varorna, häver avtalet eller vi häver avtalet. Lagringsavgiften ska vara 1 euro per dag, men det totala beloppet för lagringsavgiften får inte överstiga priset för de lagrade varorna. Om vi återlevererar varorna till dig efter att du inte har tagit dem i besittning har vi rätt till ersättning för de kostnader som är förknippade med återleveransen.
5.7 Identitetskontroll vid mottagandet av varorna. Om varorna har betalats före leverans har vi rätt att göra leveransen av varorna beroende av en identitetskontroll av den person som tar emot varorna på grundval av ett identitetsbevis.
5.8 Skador på varor under transport av en konsument eller icke-konsument. Om du är en konsument eller en icke-företagare övergår risken för skador på varorna till dig vid mottagandet av varorna. Om varorna levereras skadade till dig är du skyldig att omedelbart och helst informera oss om skadan:
5.8.1. per e-post till vår e-postadress,
5.8.2. per telefon på vårt telefonnummer.
Om du upptäcker skador på paketet när du tar emot varorna är du skyldig att informera inte bara oss utan även transportören om skadan när du tar emot varorna. Du kan be transportören packa upp den skadade försändelsen innan du tar emot den och om du upptäcker att varorna är skadade är du inte skyldig att ta emot dem från transportören.
5.9 Skador på varor under transport av näringsidkaren. Om du är en näringsidkare och varorna ska levereras av en transportör, övergår risken för skador på varorna till dig när varorna överlämnas till transportören. Om en skada på varorna uppstår efter att risken för skada har övergått, är vi inte ansvariga för den och skadan på varorna påverkar inte din skyldighet att betala det totala priset och din skyldighet att ta emot varorna. Om varorna levereras skadade till dig måste du omedelbart kräva skadan av transportören.
5.10 Förpackning av varor. Om inget annat avtalats ska varorna förpackas på ett sätt som är lämpligt för att bevara och skydda dem.
ÅNGERRÄTT
6.1 Allmänt återkallande. Återkallelse av ett ingånget avtal ska upphäva avtalet från början och parterna ska vara skyldiga att till varandra återlämna allt som de har tillhandahållit inom ramen för det upphävda avtalet. Återtagandet av avtalet ska också upphäva det gåvoavtal som är beroende av det. Ångerrätten kan utövas på de villkor som anges i villkoren eller som föreskrivs i lag.
6.2 Vår ångerrätt. Vi har rätt att när som helst från och med dagen för avtalets ingående till dess att du tar över varorna från oss, av följande skäl, från det ingångna avtalet återgå från det ingångna avtalet:
6.2.1. Lagerhållningen av de beställda varorna är uttömd,
6.2.2. Underlåtenhet att ta emot varorna,
6.2.3. missbruk av vårt beställningssystem online,
6.2.4. Uppgifter som är felaktiga vid beställning av varor,
6.2.5. Beställning av varor till ett pris som är betydligt lägre än det normala priset, om varorna erbjöds till detta pris på grund av ett misstag eller fel i vår webbutik,
6.2.6. Andra skäl som kräver särskild hänsyn.
6.3 Konsumentens lagliga rätt att frånträda avtalet. Om du är konsument har du rätt att frånträda det ingångna avtalet inom 14 dagar från och med dagen för
6.3.1. Mottagandet av varorna, om det rör sig om ett köpeavtal,
6.3.2. mottagandet av den sista leveransen av varorna, om det rör sig om ett avtal som omfattar flera typer av varor eller leverans av flera delar,
6.3.3. Mottagande av den första leveransen av varorna, om det rör sig om ett avtal om regelbundet återkommande leveranser av varor,
6.3.4. ingående av avtalet om det är ett annat avtal.
6.4 Omöjlighet att frånträda avtalet. Du har inte rätt att frånträda avtal:
6.4.1. för leverans av varor som har skräddarsytts för dig eller för din person,
6.4.2. för leverans av varor i sluten förpackning som har tagits ur förpackningen och som av hygieniska skäl inte kan returneras,
6.4.3. för leverans av lättförstörbara varor eller varor som oåterkalleligt har blandats med andra varor efter leveransen,
6.4.4. för tillhandahållande av tjänster om de har utförts med ditt förhandsgodkännande före utgången av ångerfristen,
6.4.5. andra, om det föreskrivs i lag.
6.5 Metod för återkallelse. Om du har ångerrätt och vill frånträda avtalet kan du göra det genom en ensidig rättslig åtgärd som levereras till oss, företrädesvis genom att fylla i det exempel på ångerblankett som bifogas villkoren och skicka det via e-post till vår e-postadress.
6.6 Behållning av tidsgränsen. Om du är konsument räcker det för att uppfylla ångerfristen om du skickar oss din ångerrätt på ångerfristens sista dag.
6.7 Returnering av varor efter ångerrätten. Om du ångrar avtalet måste du returnera varorna till oss på egen bekostnad inom 14 dagar efter mottagandet av ångerrätten, helst
6.7.1. genom att skicka varorna till den adress som vi har angett under reklamationsförfarandet. Du måste returnera varorna till oss oskadade, oskadade, oanvända och utan tecken på användning, inklusive alla tillbehör och dokumentation, i originalförpackningen. Du måste också returnera till oss alla gåvor och bonusar som du har fått inom ramen för det annullerade avtalet.
6.8 Återbetalning efter uppsägning. Om du som konsument ångrar avtalet kommer vi att återbetala de pengar som du har betalat inom 14 dagar efter mottagandet av din ångerrätt, men inte förrän du har returnerat varorna till oss eller lämnat bevis på att varorna har skickats till oss. Vi kommer endast att återbetala de leveranskostnader som betalats till dig enligt den billigaste jämförbara leveransmetod som vi erbjuder. Om värdet av de returnerade varorna har minskat till följd av annan hantering än den som är nödvändig för att bekanta oss med varornas art, egenskaper och funktionalitet, kommer återbetalningen att minskas med det belopp med vilket varornas värde har minskat. Vi återlämnar pengarna till dig på samma sätt som vi fick dem från dig eller på något annat sätt som vi kommer överens om, förutsatt att du inte ådrar dig ytterligare kostnader.
KONSUMENTERS OCH ICKE-KONSUMENTERS KRAV PÅ FEL I VAROR
7.1 Omfattning. Detta avsnitt i villkoren gäller dig endast om du är konsument eller icke-konsument och reglerar vårt ansvar för fel i varorna.
7.2 Garantiperiod. Garantiperioden är 24 månader.
7.3 Vårt ansvar för defekter i varorna. Vi är ansvariga gentemot dig för att varorna är fria från defekter vid mottagandet och under garantiperioden. I synnerhet är vi ansvariga för att varorna
7.3.1. har de egenskaper som vi har avtalat och, i avsaknad av avtal, sådana egenskaper som vi eller tillverkaren har beskrivit eller som du kunde ha förväntat dig med tanke på varans art och på grundval av den reklam som utförts,
7.3.2. Den är lämplig för det ändamål för vilket vi anger att den används eller för vilket varor av det slaget vanligtvis används,
7.3.3. motsvarar i kvalitet eller utförande det överenskomna provet eller exemplaret om kvaliteten eller utförande bestämdes med hänvisning till det överenskomna provet eller exemplaret,
7.3.4. den har lämplig kvantitet, mått eller vikt, och
7.3.5. uppfyller kraven i lagstiftningen.
7.4 Utökad kvalitetsgaranti. Om de sålda varorna, deras förpackning, de instruktioner som åtföljer varorna, reklamen eller avtalet anger en tidsperiod under vilken varorna eller en del av varorna får användas som är längre än garantiperioden, är vi ansvariga gentemot dig efter att garantiperioden har löpt ut för följande.
7.4.1. Varorna eller en del av dem är lämpliga för sitt normala ändamål,
7.4.2. Varorna eller en del av dem behåller sina normala egenskaper.
Perioden för den utökade kvalitetsgarantin börjar löpa samtidigt med garantiperioden. Vi tillhandahåller en utökad kvalitetsgaranti för vissa varor endast om garantiperioden är specificerad för varorna på de sätt som anges ovan.
7.5 Begränsning av ansvar. Vi är inte ansvariga gentemot dig
7.5.1. För varor som sålts till ett lägre pris för en defekt för vilken det lägre priset avtalades,
7.5.2. för slitage som orsakas av normal användning av varorna,
7.5.3. när det gäller begagnade varor, för en defekt som motsvarar den grad av användning eller slitage som varorna hade när du övertog dem,
7.5.4. om du visste att varorna var defekta innan du tog emot dem,
7.5.5. om du har orsakat felet.
7.6 Tidsgräns för att utöva rätten. Du är skyldig att undersöka varorna så snart som möjligt och förvissa dig om deras egenskaper och kvantitet. Du är skyldig att utan onödigt dröjsmål utöva din rätt enligt ansvaret för fel i varorna hos oss, så snart som möjligt efter att du har kunnat upptäcka felen, inom garantiperioden eller den förlängda kvalitetsgarantiperioden. I annat fall upphör din rätt till ansvar för fel i varorna och du har inte rätt till någon ersättning.
7.7 Dina rättigheter i händelse av ett fel på varorna. Om varorna är defekta har du rätt att:
7.7.1. Att få felet avhjälpt utan kostnad,
7.7.2. om det inte är möjligt att avhjälpa felet eller ersätta varorna eller någon del av dem, att häva avtalet,
7.7.3. en skälig rabatt på inköpspriset.
7.8 Dina rättigheter i händelse av ett fel på de begagnade varorna. Om de varor som sålts med ett fel eller de varor som sålts som begagnade har ett fel har du rätt att:
7.8.1. Att få felet avhjälpt utan kostnad,
7.8.2. En rimlig rabatt på inköpspriset,
7.8.3. om det varken är möjligt att avhjälpa felet eller få en rabatt på köpeskillingen, att häva avtalet.
7.9 Dina rättigheter i händelse av upprepade eller flerfaldiga förekomster av ett fel i varorna. Om du inte kan använda varorna på ett korrekt sätt på grund av att samma fel återkommer efter reparation eller på grund av flera fel, har du rätt att, enligt ditt val, att:
7.9.1. Att få nya varor levererade eller en del utbytt, men detta gäller inte för varor som säljs med en defekt eller för begagnade varor,
7.9.2. En rimlig rabatt på inköpspriset,
7.9.3. att frånträda avtalet.
Ett återkommande fel ska anses föreligga om samma fel uppträder i varorna efter minst två tidigare reparationer. Om minst tre fel uppträder samtidigt och vart och ett av dem självständigt förhindrar användningen av varorna, anses detta vara ett flerfaldigt fel.
7.10. Omöjligheten att begära hävning av avtalet och leverans av nya varor. Om du inte kan återlämna varorna i det skick du fick dem kan du inte häva avtalet eller begära leverans av nya varor. Detta gäller inte,
7.10.1. Om det har skett en förändring av tillståndet till följd av en inspektion för att konstatera att varorna är defekta,
7.10.2. om du använde varorna innan felet upptäcktes,
7.10.3. du inte har orsakat omöjligheten att återlämna varorna i oförändrat skick genom handling eller underlåtenhet, eller
7.10.4. om du har sålt varorna innan felet upptäcktes, om du har förbrukat dem eller om du har ändrat varorna vid normal användning; om detta har skett endast delvis ska du återlämna till oss vad du fortfarande kan återlämna och ersätta oss för resten i den mån du har haft nytta av användningen av varorna.
7.11 Metod för anspråk. I händelse av att du vill utöva din rätt enligt ansvaret för defekter är det bästa sättet att göra det att:
7.11.1. Genom att skicka varorna till den adress som vi kommer att ge dig under förfarandet,
7.11.2. om garantikortet eller annat dokument, på varornas förpackning eller i vår webbutik anger en annan person som utsetts att kräva ansvar för fel, från den personen.
7.12. Uppgifter om anspråket. Varorna måste överlämnas till oss i ett skick som gör det möjligt för oss att bedöma reklamationens giltighet, i synnerhet får varorna inte överlämnas orimligt smutsiga. När du gör ett anspråk måste du:
7.12.1. tillhandahålla bevis på att varorna har köpts från oss,
7.12.2. ange vilket fel du hävdar och hur du vill att kravet ska regleras. Det begärda sättet att hantera anspråket kan inte ändras i efterhand utan vårt samtycke.
7.13. Handläggning av reklamationen. Om du är en konsument kommer din reklamation att behandlas utan onödigt dröjsmål, dock senast 30 dagar från reklamationsdatumet. Om du är en icke-företagare kommer ditt krav att behandlas utan onödigt dröjsmål. Du kommer att underrättas om att ditt klagomål har lösts inom denna period och varorna kommer att återlämnas till dig på samma sätt som de överlämnades till oss när du lämnade in ditt klagomål. Om reklamationen inte regleras i tid har du rätt att häva avtalet. Om ditt anspråk godkänns kommer garantiperioden och den förlängda kvalitetsgarantiperioden att förlängas med den tid det tog oss att behandla ditt anspråk.
7.14. Ersättning för kostnader för anspråk. I händelse av ett anspråk har du rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som rimligen har uppstått för att utöva din rätt enligt produktansvaret. Om anspråket avslås har vi rätt till ersättning för de nödvändiga kostnader som vi har haft för att returnera dina varor.
7.15. Bekräftelse av anspråket. När du utövar din rätt enligt produktansvaret ger vi dig en skriftlig bekräftelse på när du har utövat din rätt, vad som är föremål för kravet och hur kravet ska hanteras, en bekräftelse på datum och metod för hantering av kravet, inklusive bekräftelse på reparationen och reparationens varaktighet, eller en skriftlig motivering för att avslå kravet.
KRAV PÅ FEL PÅ VAROR SOM EN NÄRINGSIDKARE HAR GJORT.
8.1 Tillämpningsområde. Detta avsnitt i villkoren gäller dig endast om du är en näringsidkare och reglerar vårt ansvar för fel i varorna.
8.2 Vårt ansvar för defekter i varorna. Vi ska leverera Varorna till dig i överenskommen kvantitet, kvalitet och utförande. Om kvalitet och utförande inte har avtalats kommer vi att leverera varorna till dig i en kvalitet och ett utförande som lämpar sig för det ändamål som anges i avtalet; annars för det vanliga ändamålet. Om kvantiteten endast är ungefärligt angiven kommer vi att fastställa den exakta kvantiteten. Om varorna är defekta när risken för skada övergår till dig är vi ansvariga för detta. Detta gäller inte om felet är ett fel som kan identifieras med normal omsorg vid tidpunkten för avtalets ingående.
8.3 Extra garanti för företag. Vi ger ingen extra kvalitetsgaranti och vi är inte ansvariga för fel på varorna som uppstår efter att risken för skada har övergått till dig.
8.4 Begränsning av ansvar. Vi är inte ansvariga gentemot dig
8.4.1. För varor som sålts till ett lägre pris för en defekt för vilken det lägre priset avtalades,
8.4.2. för slitage som orsakas av normal användning av varorna,
8.4.3. när det gäller begagnade varor, för en defekt som motsvarar den grad av användning eller slitage som varorna hade när du övertog dem,
8.4.4. för fel i varorna om detta framgår av varornas beskaffenhet, särskilt när det gäller lättförstörbara varor,
8.4.5. för fel i varorna om du kände till dem innan du tog emot varorna,
8.4.6. för brister i varorna om du har orsakat dem.
8.5 Tidsgräns för att utöva rätten. Du är skyldig att undersöka varorna så snart som möjligt och förvissa dig om deras egenskaper och kvantitet. Du är skyldig att utan onödigt dröjsmål utöva din rätt enligt ansvaret för fel i varorna hos oss, så snart som möjligt efter att du har kunnat upptäcka felen. Senast kan rätten utövas inom 6 månader eller, om det rör sig om ett latent fel, inom 2 år från det datum då vi levererade varorna till dig. I annat fall kommer din rätt till ansvar för fel i varorna att upphöra och kommer inte att beviljas.
8.6 Dina rättigheter vid väsentligt avtalsbrott. Om felet utgör ett väsentligt avtalsbrott har du rätt att:
8.6.1. Avhjälpa felet genom att leverera nya varor utan fel eller genom att leverera de saknade varorna,
8.6.2. Att avhjälpa felet genom att reparera varorna,
8.6.3. en rimlig rabatt på inköpspriset, eller
8.6.4. att frånträda avtalet.
Ett väsentligt avtalsbrott anses vara leverans av varor med ett fel som vi måste ha känt till vid tidpunkten för avtalets ingående och som, om du hade förutsett det, inte skulle ha ingått avtalet med oss; i andra fall anses avtalsbrottet vara oväsentligt. Om du inte meddelar oss din valda rättighet har du samma rättigheter som vid ett icke väsentligt avtalsbrott.
8.7 Dina rättigheter vid ett icke väsentligt avtalsbrott. Om felet kommer att vara ett icke väsentligt avtalsbrott har du rätt att:
8.7.1. att avhjälpa felet,
8.7.2. en rimlig rabatt på inköpspriset.
Om du inte underrättar oss om din valda rättighet kan vi avhjälpa felet genom att reparera varorna, leverera nya varor eller leverera det vi inte har levererat till dig. Du kan inte ändra din valda rättighet senare utan vårt samtycke.
8.8 Oförmåga att kräva hävning av avtalet och leverans av nya varor. Om du inte kan återlämna varorna i det skick du fick dem kan du inte häva avtalet eller kräva leverans av nya varor. Detta gäller inte,
8.8.1. Om det har skett en förändring av tillståndet till följd av en inspektion för att konstatera att varorna är defekta,
8.8.2. om du använde varorna innan felet upptäcktes,
8.8.3. du inte genom handling eller underlåtenhet har orsakat omöjligheten att återlämna varorna i oförändrat skick, eller
8.8.4. om du har sålt varorna innan felet upptäcktes, om du har förbrukat dem eller om du har ändrat varorna vid normal användning; om detta har skett endast delvis ska du återlämna till oss vad du fortfarande kan återlämna och ersätta oss för resten i den mån du har haft nytta av användningen av varorna.
8.9 Metod för anspråk. I händelse av att du vill utöva din rätt enligt ansvaret för fel kan du göra det:
8.9.1. Genom att skicka varorna till den adress som vi meddelar dig under förfarandet,
8.9.2. om garantikortet eller annat dokument, på varornas förpackning eller i vår webbutik anger en annan person som utsetts att kräva ansvar för fel, från denna person.
8.10 Elementen i ett anspråk. Varorna måste överlämnas till oss i ett skick som gör det möjligt för oss att bedöma reklamationens giltighet, i synnerhet får varorna inte överlämnas orimligt smutsiga. När du gör ett anspråk måste du:
8.10.1. Bevisa att varorna har köpts från oss,
8.10.2. ange vilket fel du hävdar och hur du vill att kravet ska regleras. Det begärda sättet att hantera anspråket kan inte ändras i efterhand utan vårt samtycke.
8.11 Hantering av reklamationen. Din reklamation kommer att behandlas utan onödigt dröjsmål. Varorna kommer att återlämnas till dig på samma sätt som de lämnades till oss när reklamationen gjordes. Om din reklamation godkänns förlängs tiden för att utöva dina rättigheter enligt felansvaret med den tid det tog oss att behandla din reklamation.
8.12 Återbetalning av kostnader för anspråk. Om ditt anspråk godkänns har du rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som rimligen uppstått för att utöva dina rättigheter enligt produktansvaret. Om anspråket avvisas har vi rätt till ersättning för de nödvändiga kostnader som vi har haft för att returnera dina varor.